بسم الله الرحمن الرحیم


چند سالی است که در برنامه هیئت هنر و حماسه دانشجویان دانشگاه هنر شرکت میکنم. کمی بالاتر از چهارراه ولیعصر است. شب تاسوعا در بی آر تی خیابان ولیعصر بودم که یک مرتبه پدیده عجیبی دیدم. من در قسمت انتهای اتوبوس نشسته بودم و خانم ها قسمت جلو. اتوبوس هم نسبتا شلوغ بود. شاید 50 نفری سوارش بودند. یک مرتبه دیدم در قسمت جلوی جلوی خانم ها خانومی کلا روسریش افتاده. چند دقیقه کامل روسریش افتاده بود. هم شاکی شدم هم متعجب. داشت با یک نفر رفیقش هم صخبت میکرد. داشتم به این فکر میکردم که از این فاصله چی کار کنم که رسیدیم به میدان ولیعصر. در میدان ولیعصر ان زمان از شب ایستگاه صلواتی بود. طرف ایستگاه صلواتی را که دید روسریش رو درست کرد. منم گفتم باز جای شکرش باقیه از دستگاه امام حسین میترسه. دو ایستگاه بعد ایستگاه طالقانی من از اتوبوس پیاده شدم. از جلوی اتوبوس که رد میشدم دیدم این خانم باز روسریش رو انداخته... واقعا شاکی شدم که شب تاسوعایی خجالت هم چیز خوبیه... رفتم داخل قسمت زن ها و بهش گفتم خانم حجابت رو درست کن. چند نفر کناری و راننده اتوبوس من رو نگاه کردند. طرف با نفرت خاصی به چهره من نگاه کرد!حکما براش خیلی سنگین تمام شد کسی مخالف بی عفتی و بی حیاییشه. دستش رو برد سمت روسریش منتها من ندیدم درست کرد یا نه. از اتوبوس اومدم بیرون. اتوبوس که حرکت کرد اومد کنار پنجره و با دستش به من فحش داد! منم سر تکان دادم.


چند نکته: اولا اینکه ننگ بر مسئولینی که به هر دلیلی به وظیفه خودشون در برخورد قانونی و شرعی با بدحجاب ها و بی حجابها عمل نمی کنند.ثانیا این افراد بی دین و ایمان در اثر غفلت این مسئولین انقدر وقیح شده اند که شب تاسوعا در یک محل کاملا عمومی در حالی که 50 نفر داخل اتوبوس هستند هیچ ابایی از کشف حجاب کامل ندارند. ثالثا با این وضعیت تا چند ماه دیگه شاهد چه پدیده هایی در شهر خواهیم بود؟؟ رابعا چیزی که من را بعد از این نهی از منکر ناراحت کرد. سکوت خانم های محجبه و چادری ای بود که در اتوبوس بودند... چرا آنها تذکری به این انسان وقیح ندادند؟؟‌آیا آنها شرکت کننده در مراسم های عزاداری بودند؟ مگر امام حسین (ع) شهید امر به معروف و نهی از منکر نیست؟ جان دادن پیشکش چرا حتی یک تذکر لسانی هم انجام ندادند؟ اگر سه نفر دیگر هم مثل من به آن خانم بی حیا تذکر میدادند طرف منزوی و منفعل نمیشد و نمیفهمید جایی در میان مردم ندارد؟ این سکوت و بی تفاوتی تایید و مجوز برای کشف حجاب او نبود؟... آیا هر کسی هر غلطی بکند ما را انگار نه انگار؟!‌ اگر بخاطر سکوت دیگران سه نفر دیگر هم روسری خود را برمیداشتند چه اتفاقی میافتاد؟!‌... فقط به حق علمدار کربلا امیدوارم حداقل بعد از بیرون رفتن من از اتوبوس به او تذکری داده باشند.. خدایا شاهد باش من به وظیفه دینی ام عمل کردم.


میفرماید قیام نکردم مگر برای امر به معروف و نهی از منکر.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

امام خامنه ای:

امر به معروف، یک مرحله‌ى گفتن و یک مرحله‌ى عمل دارد. مرحله‌ى عمل، یعنى اقدام با دست و با زور. این مرحله، امروز به عهده‌ى حکومت است و باید با اجازه‌ى حکومت انجام بگیرد ولاغیر. اما گفتن با زبان، بر همه واجب است و همه باید آن را بدون ملاحظه انجام بدهند.(دیدار با مردم قم- 68/10/19)


گفتن گناه به گناهکار با زبان خوش و با لحن مناسب و در جایى هم با زبان تند - در مواردى که مفسده‌یى به وجود نیاید - گناه را در جامعه کم خواهد کرد و به ضعف و انزوا خواهد انداخت. چرا ما از این موضوع غافلیم؟ همه‌ى آحاد مردم، در محیط کسب و خانه و جمع دوستان و در محیط درس و دانشگاه و کلاً در هر جایى که هستند، اگر خلافى را دیدند، به خلافکار بگویند: این، از نظر اسلام خلاف است؛ چرا انجام مى‌دهى؟ گفتن همین یک کلمه مؤثر است. اگر زبانهاى گوناگون و نفَسهاى مختلف گناه را تذکر بدهند، گناهکار به طور غالب از گناه و تخلف دست خواهد کشید؛ چه این تخلف، تخلف شرعى و چه تخلف از قوانین باشد." (دیدار با مردم قم- 68/10/19)


بعضى گفته‌اند که باید احتمال تأثیر وجود داشته باشد. من مى‌گویم احتمال تأثیر همه جا قطعى است؛ مگر در نزد حکومتهاى قلدر، قدرتمندان و سلاطین. آنهایند که البته حرف حساب به گوششان فرو نمى‌رود و اثر نمى‌کند؛ اما براى مردم چرا. براى مردم، حرف اثر دارد. بنابراین، پاسخ من این شد که بهترین روش براى شما که از من سؤال کردید، «زبان» است." (بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران- 77/02/22)


من همین امر به معروف و نهى از منکر زبانى را - ولو به شکل خیلى راحت و آرام و بدون هیچ خشونت و دعوایى - واقعاً یکى از معجزات اسلام مى‌دانم. مثلاً یک نفر کار خلافى مى‌کند، مى‌گویند آقا شما این کار را نباید مى‌کردى. این مطلب را بگو و برو. مى‌گوید او برمى‌گردد دو تا فحش به من مى‌دهد. خیلى خوب؛ حالا دو تا فحش هم به شما بدهد؛ براى خاطر امر خدا تحمّل کنید. اگر نفر دوم هم بگوید آقا شما باید این کار را نمى‌کردى؛ بدانید اگر دعوا هم بکند، دعوایش کمتر از آنى است که با نفر اوّل کرده است. نفر سوم و نفر دهم و نفر بیستم هم همین‌طور. بنابراین، اگر نهى از منکر باب شد و تا نفر بیستم رسید، شما خیال مى‌کنید آن آدم دیگر آن کار را تکرار خواهد کرد؟ نهى از منکر واقعاً معجزه مى‌کند.(بیانات در جلسه پرسش و پاسخ مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویی- 77/12/04)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مطلب مرتبط: نهی از منکر در شب عاشورا