بسم الله الرحمن الرحیم

یادداشت دانشجویی:
بر سر دشمنان فریاد بزنید، نه نمایندگان ملت

ازابتدای آغاز به کار دولت یازدهم متاسفانه شاهد اتخاذ سیاست های انفعالی در مجموعه دستگاه دیپلماسی کشور بوده ایم که تاکنون هم این سیاست غلط هزینه های سنگینی برای کشورمان داشته است. همان طوری که پیش از این در زمان دولت به اصلاحات  هم این سیاست خارجی مدنظر مسئولین وقت بود و هزینه های سنگینی از جمله تهدیدات نظامی هرروزه ی آمریکایی ها، محور شرارت نامیدن کشور، تعطیلی کامل دوساله صنعت هسته ای و .... را برای مردممان به همراه داشت.

یکی از بارزترین شاخصه های این مدل سیاست خارجی انفعال و سکوت در برابر زورگویی و زیاده خواهی دشمنان خارجی است، در حالی که برخلاف آموزه های قرآنی ما که میفرماید اشداء علی الکفار و رحمابینهم، همه مسلمانان و بخصوص افرادی که در راس جامعه اسلامی هستند باید در برابر کفار و دشمنان سرسخت و قاطع باشند و در برابر افراد مسلمان و خودی موضع نرم داشته باشند. اما هم اکنون هرچند روز یکبار شاهد موضع گیری های سخت و تند مسئولین در برابر منتقدان و جریانات غیرهمسو با دولت به بهانه های مختلف و سکوت آنها در برابر زیاده خواهی ها و تهدیدات دشمنان و بخصوص آمریکایی ها هستیم.

نمونه های فروانی از این گونه رفتارهای دولتی ها در دوسال گذشته در ذهن داریم که یادآوری آنها هم برایمان تلخ است، از تماس تلفنی با رییس جمهور جنایتکار آمریکا و با ادب و باهوش خواندن آن توسط آقای روحانی و لبخندهای دیپلماتیک و پیاده روی های وزیر خارجه با وزیرخارجه آمریکا گرفته تا همین سکوت در برابر تهدیدات شرم آور اخیر آمریکایی ها و پیام تبریک به وزیرخارجه دولت آل سعود در هنگامه قتل عام مردم مظلوم یمن.

حتی در این میان احساسات و باورهای دینی مان هم مورد غلفت واقع شده و به یاد داریم در زمانی که تمامی مسلمانان جهان در برابر حمایت های دولت فرانسه از توهین نشریه ای به پیامبر اعظم(ص) تجمعات گسترده ی اعتراضی برگزار میکردند، وزیرخارجه کشورمان در اشتباهی استراتژیک به فرانسه رفته و با مسئولین دولت فرانسه عکس یادگاری انداختند.

متاسفانه با وجود همه این مطالب شاهد مواضع سخت مسئولین در برابر نمایندگان قانونی مردم در مجلس شورای اسلامی و در برابر منتقدین و تشکل های دانشجویی هستیم. اخیرا هم شاهد بودیم که آقای ظریف در برابر انتقاد یکی از نمایندگاه مجلس از روش فعلی مذاکرات هسته ای بسیار عصبانی شده و بر سر آن نماینده فریاد کشیدند. بطوری که اگر فیلم این اتفاق را مشاهد کنید تعجب میکنید که آیا ایشان آقای ظریف هستند که برخلاف لبخندهای دیپلماتیکی که در برابر دشمنان کشور بر لب دارند، این چنین در برابر نماینده مردم موضع گیری میکنند؟

در روزهای گذشته آقای روحانی هم در صورتی که انتظار میرفت در سخنان خود جواب زیاده خواهی های اخیر مقامات آمریکایی در جریان مذاکرات هسته ای را بدهند و از حقوق ملت دفاع کنند، در عباراتی که به نظر میرسد احتمالا بخاطر عصبانیت از اعتراض های میدانی و دستنوشته های مردم غرب تهران به روند فعلی سیاست های هسته ای در طول مسیر استقبال از ایشان مطرح شده بود، منتقدین را مورد حمله قراردادند.اما کاش دولتمردان کشور به جای آنکه صدای خود را برای نمایندگان مردم و منتقدین بلند کنند، بر سر دشمنان زیاده خواه خارجی فریاد میزدن.

ایمان ایرانی، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور


انتشار در سایت سازمان بسیج دانشجویی

انتشار در خبرگزاری دانشجو

انتشار در دانشجو خبر

انتشار در خبرنامه دانشجویان ایران