بسم الله الرحمن الرحیم
یادداشت دانشجویی:

جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر محترم بهداشت دولت یازدهم اخیرا در همایشی که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در مشهد مقدس برگزارشد سخنانی را خطاب به دانشجویان مطرح کرده اند که باعث نگرانی عمیق بدنه دانشجویی کشور شده است. ایشان در آن سخنرانی که خبر آن در خبرگزاری ها هم بازتاب داشت می فرمایند: "درس خواندن تنها وظیفه‌ای است که امروز دانشجویان بر عهده دارند که باید فقط به آن بپردازند و امور مملکتی را به صاحبان آن  واگذار کنند. نیازی نیست که شما در همه حوزه‌ها وارد شده و اظهارنظر کنید."

متاسفانه این سخنان با توصیه های همیشگی رهبر معظم انقلاب تضاد آشکاری دارد. توصیه هایی که قطعا آقای وزیر هم از آن ناآگاه نیستند. رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی های خود خطاب به دانشجویان بیان کرده اند که آنها نباید نسبت به مسال سیاسی کشور بی تفاوت بوده و باید ضمن داشتن تحلیل درست در مسائل ورود پیدا کرده و موضع داشته باشند. ایشان در دیدار اخیر رمضانی خود با دانشجویان هم بار دیگر تاکید میکنند که آرمانخواهی اولین فریضه دانشجویان است.

حضرت امام خامنه ای می فرمایند: «حرکت سیاسی دانشجویان و کار سیاسی در دانشگاه‌ها چیز مثبتی است. من سال‌ها پیش در همین حسینیه یک جمله‌ای گفتم که آن وقت بعضی از مسئولان هم گله‌مند شدند. آن جمله راجع به تحرک سیاسی دانشجویان در دانشگاه‌ها بود؛ این لازم است؛ نه فقط برای این‌که دانشجو تخلیه بشود. بعضی خیال می‌کنند که تحرک سیاسی دانشجویان در دانشگاه‌ها، فقط فایده‌اش این است که این جوان یک خُرده تخلیه بشود؛ نه، این جوان را ما برای فردای اداره‌ی کشور لازم داریم. این باید سیاست را بفهمد؛ مغزش در زمینه‌ی سیاست، مغز پخته و کارآمدی باشد؛ و اِلّا فریبش می‌دهند و زمینش می‌زنند. خوب، این لازم است؛ منتها آن‌چه که لازم است، قدرت تحلیل و فهم سیاسی است.» (  بیانات در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی 24/05/1385)

  «پناه بر خدا از آن روزی که کسانی مسؤولیت هایی را در کشور به عهده بگیرند، در حالی که فهم سیاسی ندارند و قادر به تشخیص امواج سیاسی دنیا نیستند! این کار چه موقع باید انجام گیرد؟ در طول زندگی؛ بخصوص در دوره‌ی جوانی. محیط دانشجویی هم محیط خیلی خوبی است» (بیانات در جلسه پرسش و پاسخ مدیران مسئول و سر دبیران نشریات دانشجویی 04/12/1377)

«من این تشکر را از تشکلهای دانشجوئی بکنم. من پارسال یا پیارسال بود که در همین جلسه به دانشجوها خطاب کردم، گفتم چرا در مسائل اجتماعی موضع نمیگیرید و وارد نمیشوید؟ من خوشبختانه می‌بینم در این دو سه سال اخیر موضعگیری در مسائل گوناگون، در محیطهای دانشجوئی و جوانهای دانشجو، خیلی بارز است؛ خب، این خوب است؛ این را من تقدیر میکنم و تشکر میکنم» (دیدار با دانشجویان کشور16/5/1391)

به نظر میرسد بیان چنین دیدگاهی توسط آقای قاضی زاده هاشمی را به هیچوجه نباید ساده انگارانه درنظر گرفت و این سخنان را میتوان نشان دهنده دیدگاه دولت یازدهم نسبت به دانشجویان و حتی با کمی تامل نسبت به عموم مردم دانست. البته رفتارهای دو سال گذشته هم این مطلب را تایید میکند.

متاسفانه دولت مردان در دو سال اخیر نشان داده اند که از بی اطلاعی مردم نسبت به اتفاقات جامعه و کارهای آنها کاملا استقبال میکنند. مخفی کاری دولت در پرونده توافق هسته ای، فساد کرسنت و .. از طرفی و برخوردهای تند و توهین آمیز با منتقدین و بی سواد، بی شناسنامه، بروید به جهنم، افراطی و ... خواندن آنها همه حاکی از چنین رویکردی می باشد. اخیرا هم که وزیربهداشت دولت صریحا دانشجویان که همیشه قشر پیشرو و مطالبه گر در مسایل کشور بوده اند را دعوت میکنند که امورات کشور را به صاحبان اصلی آن بسپارند و فقط دنبال درس خواندن  باشند! دلیل چنین دعوتی کاملا مشهود است. اگر بدنه مردم و بخصوص جنبش دانشجویی از مسائل کشور ناآگاه و دور باشد دیگر میشود هر کاری را به هر صورتی انجام داد و انتقادی هم از طرف افکار عمومی مطرح نخواهد شد . و در همین صورت است که توافقی که خطوط قرمز نظام را رد کرده و صدها ایراد هسته ای و حقوقی دارد توسط تیم رسانه ای همسو با دولت به عنوان فتح الفتوح معرفی شده وبرای آن جشن گرفته می شود و مردمی که از جزئیات ماجرا اطلاعی ندارند تحت تاثیر این فضاسازی قرار میگیرند.

باید به مسئولین محترم دولت یازدهم یادآوری کرد که از ابتدای انقلاب همواره این حمایت ها و حضور به موقع مردم و قشرهای پیشرو مانند دانشجویان و روحانیت بوده که پشتوانه مسئولین برای برطرف کردن مشکلات و عبور از بحران ها بوده است. سخن دکتر قاضی زاده برای علم آموزی دانشجویان بسیار حرف درستی است و توصیه های رهبرعزیز انقلاب هم در همین راستا است اما ایشان باید بدانند وظیفه دانشجویان تنها درس خواندن نیست وبرخلاف سخنان ایشان دانشجویان همچون گذشته به صورت جدی در مسائل کشور ورود پیدا کرده و مطالبه گری های خود را در راستای آرمان های انقلاب اسلامی ادامه میدهند. ان شاالله.

در پایان بد نیست واکنش تند رهبر معظم انقلاب نسبت به کسانی که میخواهند دانشجویان کشور غیر سیاسی باشند و کاری به امور کشور نداشته باشند را با هم مرورکنیم: « بنده دلم میخواهد این جوانان ما شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّی دانش‌آموزان مدارس روی این ریزترین پدیده‌های سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید. گیرم که تحلیلی هم بدهید که خلاف واقع باشد؛ باشد! خدا لعنت کند آن دستهایی را که تلاش کرده‌اند و میکنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند. کشوری که جوانانش سیاسی نباشند، اصلاً توی باغ مسائل سیاسی نیستند، مسائل سیاسی دنیا را نمیفهمند، جریانهای سیاسی دنیا را نمیفهمند و تحلیل درست ندارند. مگر چنین کشوری میتواند بر دوش مردم، حکومت و حرکت و مبارزه و جهاد کند!؟ »


انتشار این یادداشت در دانشجو خبر

انتشار این یادداشت در سایت سازمان بسیج دانشجویی

انتشار این یادداشت در خبرنامه دانشجویان ایران