انتخابات 7 اسفند با حضور 62 درصدی مردم سراسر کشور در کمال امنیت برگزار شد و خار چشمی بود برای دشمنان این کشور، کسانی که تمام تلاش خود را انجام داده اند تا ایران اسلامی هم مانند کشورهای اطراف خود درگیر جنگ های نیابتی و قومی مذهبی شود. اما به برکت بسیجیان و پاسداران مخلص و مدافعان حرم فرمانده کل قوا، جمهوری اسلامی از امنیت مثال زدنی ای برخوردار است و مردم آن به راحتی طعم شیرین مردم سالاری را می چشند.

 

انتخابات 7 اسفند همان طور که رهبرمعظم انقلاب از چند ماه پیش تاکید کردند انتخاباتی مهم بود که دشمنان به آن چشم طمع دوخته بودند. قطعا حضور کم رونق مردم یکی از اهداف دشمن بوده که با حضور نسبتا خوب مردم نقشه ی دشمنان نقش بر آب شده است و خواسته رهبرمعظم انقلاب براورده شد. اما آیا نتیجه انتخابات هم همان نتیجه ای بود که به سود کشور است؟

 

در انتخابات مجلس خبرگان نتیجه روشن است. اکثریت قاطع علمای انقلابی و ولایی در سراسر کشور رای آورده و راهی مجلس خبرگان رهبری شدند. مجلس خبرگان علاوه بر حفظ علمای بزرگوار دوره ی قبل از جمله حضرات آیات: جنتی، هاشمی شاهرودی، آملی لاریجانی، سیداحمد خاتمی، علم الهدی، موحدی کرمانی، مومن، رییسی، کعبی، مجتهدشبستری، امامی کاشانی و ... با حضور چهره های جوان و انقلابی همچون حضرات آیات میرباقری، اراکی، دولابی، تسخیری، حسینی و ... ترکیبی کاملا انقلابی و ولایی دارد و در این میان تنها با مهندسی رای هاشمی و عدم دقت بزرگان جریان حزب اللهی تهران، آیت الله یزدی و مصباح به مجلس راه پیدا نکردند. عدم حضوری که با تکثیر مصباح ها و یزدی ها و حضور شاگردان برجسته ی آنها قطعا جبران خواهد شد.

 

در مجلس شورای اسلامی اما وضعیت پیچیده است. از اول انقلاب همواره اولین مجلسی که بعد از تشکیل دولت ها آغاز به کار کرده مجلسی کاملا همسو با دولت وقت بوده است. ولی برای اولین بار این همسویی برای دولت یازدهم بوجود نمی آید. حسن روحانی دو سال و نیم پبش با رای بالا از شهرهای کوچک و روستاهای سراسر کشور توانست رییس جمهور شود اما هم اکنون مردم اکثر شهرستان های کشور به منتقدان او رای داده اند.

 

در مشهد تمامی نمایندگان منتخب مجلس اصولگرا هستند. در قم دو نماینده ی اصولگرا و حزب اللهی با رای قاطع انتخاب شدند و علی لاریجانی با کاهش 110 هزار نفری نسبت به دوره قبل و اختلاف 60 هزار رای نسبت به نفر اول، دوم شد! در زاهدان و زابل استاندار محبوب دولت نهم و رییس ستاد جلیلی انتخاب شدند. در استان اصفهان 80 درصد نمایندگان اصولگرا هستند و حجت الاسلام سالک با وجود تخریب های فراوان اصلاح طلبان نماینده مردم شهر اصفهان است. در کرمان و همدان و طالقان وزرای دولت احمدی نژاد رای می آوردند. در استان تهران بغیر از یک نفر اصلاح طلب و یک نفر مستقل، بقیه نمایندگان اصولگرا هستند. در استان خوزستان تمامی نماینده ها اصولگرا هستند، در کرمانشاه هم همین طور و ...

 

اما در شهر تهران وضعیت کاملا برعکس است! در تهران با وجود افزایش رای نمایندگان اصولگرای دوره ی گذشته، تمامی 30 نماینده اصلاح طلب و حامی دولت هستند. اما واقعا چرا؟ چرا مردم تهران برخلاف مردم سراسر کشور بعد از دو سال نیم ناکامی دولت در رفع مشکلات اقتصادی مردم که بزرگترین وعده روحانی در سال 92 بود همچنان حامی دولت رکود است؟

 

در این میان بررسی دقیق تر آرای مردم شهر تهران هم حائر اهمیت است. براساس بررسی نتیجه دقیق صندوق های جنوب شهر تهران به این نتیجه می رسیم که مردم جنوب تهران کاملا به لیست اصولگرایان رای داده اند. اما عملا رای مرکز و شمال تهران این رای را جبران و به سود جریان اصلاحات کرده است. در واقع مردم مرکز و شمال تهران نظری برخلاف عموم مردم سراسر کشور دارند. موضوعی که حتما به عدم وجود دغدغه های اقتصادی و ارزشی در میان این بدنه مرتبط می باشد...

 

مشارکت در انتخابات شهر تهران 42 درصد بوده. درحالی که چهارسال قبل با مشارکت 48 درصدی 28 نماینده ی شهر تهران اصولگرا بودند. این نشان میدهد عملا طیفی از مردم مستضعف تهران به دلیل مشکلات شدید اقتصادی حاصل از عملکرد دولت به پای صندوق نیامده ولی مردم روشنفکرنمای شمال تهران حضور چشم گیری داشته اند و نتیجه را تغییر دادند.

 

مردم مرفه و نسبتا غیرارزشی شمال تهران و بدنه ی متوسط شهری دغدغه مسائل اقتصادی و ارزشی را ندارند و برای آنها مهم نیست دولت یازدهم باعث رکود و بیکاری شده است. برای آنها ژست های روشنفکری مهم تر است. موضوعی که مردم جنوب تهران و شهرهای دیگر نیازی به آن ندارند.

 

درهرحال، مجلس دهم مجلسی نسبتا همسو با دولت خواهد بود و به دلیل عدم وجود نمایندگان تاثیرگذار اصولگرا (حدادعادل، آقاتهرانی،زاکانی و ...) در اختیار اقلیت حامی دولت و مستقل قرار خواهد گرفت و احتمال ریاست عارف به آن زیاد است. عملا رای مردم شمال تهران رای اکثریت مردم کشور را خنثی خواهد کرد.

 

باید دید با این وضعیت و برداشته شدن بهانه غیرهمسو بودن مجلس با دولت، آیا باز هم دولت توان برطرف کردن دغدغه ها و مشکلات مردم را ندارد و میخواهد با ژست های سیاسی و برجامی به تبلیغات بپردازد یا ... موضوعی که در نتیجه انتخابات 96 نقش بسیار موثری دارد.


انتشار در خبرگزاری دانشجو

انتشار در سایت سازمان بسیج دانشجویی

انتشار در دانشجوخبر