بسم الله الرحمن الرحیم


روزنامه وزین کیهان در صفحه "گزارش روز" خود بصورت مفصل موضوع اردوهای جهادی را مورد توجه قرار داد و در چهار شماره خود از قول مسئولین چند گروه جهادی به موضوعات مختلف پیرامون این اردوها پرداخت. در این زمینه با حقیر هم مصاحبه شد که در شماره تاریخ 7 و 11مرداد در این روزنامه منتشر شد.

متن مطالب بیان شده در ادامه مطلب

قسمت هایی از مصاحبه با مسئول گروه جهادی انصارالزهرا(س) که در روزنامه کیهان منتشر شد:

سراغ ایمان ایرانی می‌رویم. ایمان هم همچون محمدحسن از جهادگرانی است که فضای جهادی را در دانشگاه تجربه کرده است. ایمان ایرانی مدیر گروه جهادی انصارالزهرا(س) است. گروهی که حلقه اصلی و اولیه  آن در سال 1391 تشکیل شده و در سال 1392 به عنوان گروه جهادی برتر استان تهران انتخاب شد. نکته جالب درباره ایمان و دوستانش ادامه دادن حرکت‌های جهادی بعد از دوران فارغ التحصیلی است. با ایمان همصحبت می‌شویم، وی به گزارشگر کیهان می‌گوید: «ما هم اکنون درحال برنامه‌ریزی مقدمات برگزاری سومین دوره سری جدید اردوهای جهادی‌مان هستیم. در طول سال‌های فعالیتمان شش اردو در روستاهای محروم استان‌های لرستان، خوزستان و ایلام برگزار کرده‌ایم که پروژه تکمیل سه مسجد، بهسازی و نقاشی۱۰ مدرسه و خانه مستضعفین، برگزاری کلاس‌های فرهنگی و آموزشی ویژه اهالی در بیش از ۲۰ روستای محروم و ویزیت رایگان پزشکی از جمله فعالیت‌های گروه جهادی انصارالزهرا(س) بوده است. اردوی تابستان 95 گروه انصارالزهرا(س) نیز شهریورماه با حضور نزدیک به ۸۰ جهادگر آقا و خانم در مناطق روستایی بخش هلیلان استان ایلام در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی، پزشکی و اقتصادمقاومتی (کارآفرینی و اشتغال‌زایی) برگزار خواهد شد.»
وی در ادامه می‌گوید: «می‌توان گفت برگزاری اردوهای جهادی دو هدف عمده و اصلی دارد. هدف اول که بیشتر به چشم می‌آید خدمت رسانی خالصانه به مردم مناطق محروم کشور است و مردم ما با روحیه  انقلابی که به برکت انقلاب اسلامی و نفس امام راحل(ره) و رهبرعزیزمان ایجاد شده نمی‌توانند بپذیرند که در بخش‌هایی از این کشور مردم از یک سری امکانات اولیه بی‌بهره باشند. البته این رفع محرومیت صرفا در در زمینه‌های عمرانی نیست و شامل بخش‌های فرهنگی، آموزشی و... نیز است.»

ایرانی در ادامه می‌گوید: «هدف دومی که شاید کمتر به چشم بیاید رشد معنوی و شخصیتی افراد شرکت‌کننده در اردوهای جهادی است. این به نظر من اهمیتش از هدف اول کمتر نیست. خود بنده در همین اردوهای جهادی تجربیات و اندوخته‌هایی کسب کردم که شاید در هیچ جای دیگری گیرم نمی‌آمد. روبه رو شدن با مشکلات و چالش‌های مردم مناطق محروم و کار و تلاش برای برطرف کردن آنها باعث می‌شودما خیلی چیزها یاد بگیریم و با خیلی از موضوعات روبه‌رو شویم که در زندگی معمولی خودمان خبری از آنها نیست. از طرفی برکت و لذت معنوی که از حضور در اردوهای جهادی به انسان می‌رسد در کمتر محیطی وجود دارد.اینکه شما از کار و زندگی و خوشی‌ها و تفریحات خود بزنید و در شرایط سخت مناطق محروم، خالصانه و بدون مزد و منت به  نیازمندان خدمت کنید اجر و ثوابی دارد که شما برکت آن را در زندگی خودتان احساس می‌کنید. ما در آموزه‌های دینی خود نیز داریم که جهاد در راه خدا بیشترین اجر را دارد و اردوهای جهادی به فرموده امام خامنه‌ای واقعا جهاد است. از طرفی امام خمینی(ره) هم در سخنانشان دارند که گمان نمی‌کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد. پس در واقع هدف برگزاری اردوهای جهادی هم خدمت به نیازمندان است هم خدمت به خودمان.»
 این دانشجوی جهادگر خاطرنشان می‌کند: «دغدغه ما برای ورود به عرصه جهادی خدمت‌رسانی به مردم کشورمان و همچنین خودسازی معنوی و شخصیتی خودمان بود. شکر خدا هر روزی هم که می‌گذرد انگیزه و اعتقاد ما به این راه بیشتر می‌شود. حضور در اردوهای جهادی کمک به مسئولین کشور نیز می‌باشد؛ انقلاب ما انقلابی مردمی است و همیشه خیلی از کارهای بزرگ و تاثیرگذار توسط خود مردم انجام شده است. خیلی از افراد هستند که از کمبودها گلایه دارند اما واقعا خودشان حاضرند برای حل مشکلات قدمی بردارند؟ بچه‌های جهادی به جای گلایه و شکایت آستین‌ها را بالا زده و برای حل مشکلات کشور وارد عرصه شده‌اند.»

ایمان ایرانی مدیر گروه جهادی انصارالزهرا(س) به گزارشگر کیهان می‌گوید: «ببینید زندگی جهادی یک نوع سبک زندگی است. متاسفانه امروزه زندگی‌های شهری ما دچار آسیب‌هایی شده که یک نمونه آن مصرف گرایی است و نمونه دیگر آن بی‌توجهی و بی‌خبری از حال یکدیگر است. حرص زیاد برای کسب پول و مال از دیگر شاخصه‌های زندگی غیرجهادی است و نمونه بارز آن در همین قضیه فیش‌های حقوقی نجومی قابل مشاهده است. شما در زندگی به سبک جهادی نه تنها این آسیب‌ها را نمی‌بینید بلکه فضا کاملا برعکس است. دقیقا مانند فضای دفاع مقدس و فضایی که امروز مدافعان حرم دارند. به نظر من نزدیک‌ترین فضا و سبک زندگی به سیره شهدا همین اردوهای جهادی است.»

وی تصریح می‌کند: «اردوهای جهادی حتی از راهیان نور هم به سیره شهدا نزدیک‌تر هستند چون شما در اردوهای راهیان نور در واقع دارید از بیرون به حال و هوای شهدا نگاه می‌کنید، اما در اردوهای جهادی شما خودتان عمل‌کننده به سبک و سیره شهدا هستید. یکی از اهداف اردوهای جهادی خودسازی شخصیتی و معنوی جهادگراست و یکی از جنبه‌های این خودسازی می‌تواند تربیت مدیرانی با روحیه و سبک مدیریت جهادی باشد. ما درحال حاضر در این زمینه خیلی ضعف داریم و خیلی از مشکلات ما به دلیل نداشتن مدیر و شیوه مدیریتی مناسب با گفتمان انقلاب اسلامی است. انقلاب ما یک انقلاب اسلامی است و آرمان‌های بزرگی دارد و قطعا برای تحقق اسلام و آرمان‌های آن نیاز به کار و تلاشی بیش از حد معمول داریم. مدیران ما نباید با شیوه‌های معمول مدیریتی کار کنند. نباید درگیر کاغذبازی‌ها، امور تشریفاتی و تجملاتی شده و فقط به گزارش‌ها اکتفا کنند. بلکه باید آستین‌ها را بالا بزنند و از پشت میزها بیرون بیایند و با همت جهادی وارد عرصه بشوند. باید از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های مردم را ببینند و حتی سعی کنند در آن فضا زندگی کنند و این چیزی است که ما در اردوهای جهادی داریم. قطعا دانشجوهایی که در این فضا و با این روحیه تربیت بشوند، در آینده مدیرانی نخواهند بود که دنبال تجملات و امور بی‌فایده اداری باشند. آنها درد مردم را از نزدیک درک کرده‌اند و می‌توانند با روحیه جهادی مشکلات مردم را حل کنند.»

 مدیر گروه جهادی انصارالزهرا(س) درخصوص تاثیر اردوهای جهادی بر تحقق اقتصاد مقاومتی می‌گوید: «محور اصلی اقتصادمقاومتی تکیه بر داشته‌ها و ظرفیت‌های داخلی کشور است. یکی از ظرفیت‌های کشور ما همین ظرفیت‌هایی است که در روستاها وجود دارند که می‌توانند زمینه اشتغال برای جوانان را ایجاد کنند. مزیت فعالیت‌های اقتصادی در روستاها کم هزینه بودن آنهاست. شما در روستا می‌توانید با کمتر از ۲۰میلیون کارگاه تولیدی ایجاد کنید و به بهره‌وری برسید درحالی که در شهر شاید حداقل به بیش از صدمیلیون اعتبار نیاز داشته باشید.»
وی خاطرنشان می‌کند: «باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، گروه‌های جهادی چندسالی است به بحث اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کرده‌اند که هرروز هم این امر گسترش پیدا می‌کند. پایه و اساس کار هم استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های بالقوه مناطق محروم می‌باشد. از افزایش بهره‌وری کشاورزی و دامپروری بگیرید تا صنایع روستایی مانند صنایع دستی که اگر گسترش پیدا کنند خیلی به اقتصاد مردم نیازمند و اقتصاد کل کشور کمک خواهند کرد. ما در اردوی پیش رو در چند عرصه قصد ورود و آموزش اهالی را داریم. معرق کاری، کیف بافی و... از عرصه‌هایی است که قرار است به اهالی آموزش بدهیم و آنها در طول سال تولیدات داشته باشند. شاید بپرسید بازار فروش ندارند اما در پاسخ باید گفت گروه‌های جهادی می‌توانند در زمینه بازار فروش هم به آنها کمک کنند. در واقع تولید از مردم مناطق محروم، فروش از ما در تهران و سراسر کشور و دوباره سود آن به محرومین بازمی گردد.»

گزارش روز شماره 7مرداد کیهان
گزارش روز شماره 11 مرداد کیهان

منبع: سایت رسمی گروه جهادی انصارالزهرا(س)